Ο ευρωβουλευτής της Renew Europe, Πέτρας Αουστρέβιτσιους, κατέθεσε ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ζητώντας την επιβολή κυρώσεων κατά συγκεκριμένων ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών.
Ο Λιθουανός ευρωβουλευτής ισχυρίζεται ότι πλοία που ανήκουν ή άνηκαν στους ναυτιλιακούς ομίλους της οικογένειας Αλαφούζου, Γ. Οικονόμου και Ν. Τσάκου, συνδέονται με τον σκιώδη στόλο της Ρωσίας και ζητά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επιβάλει κυρώσεις.
Σύμφωνα με όσα καταγγέλλει στην ερώτησή του, η οποία αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ναυτιλιακές εταιρείες που ανήκουν στην οικογένεια Αλαφούζου μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο με δεξαμενόπλοια τα οποία συνδέονται με τον σκιώδη στόλο της Ρωσίας.
Ειδικότερα, ο Λιθουανός ευρωβουλευτής ισχυρίζεται ότι η Okeanis Eco Tankers -εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης- και η Kyklades Maritime Corporation, τροφοδοτούν εν γνώσει τους την πολεμική μηχανή της Ρωσίας, μεταφέροντας ρωσικό πετρέλαιο, ενώ καταγγέλλει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες Οικονόμου και Τσάκου έχουν πουλήσει τα δεξαμενόπλοιά τους στον ρωσικό “σκιώδη στόλο”.
Διερωτάται δε τι θα συμβεί με τους εν λόγω Έλληνες εφοπλιστές που με τον έναν ή άλλο τρόπο εμπλέκονται στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, υπογραμμίζοντας ότι η ΕΕ έχει επιβάλει κυρώσεις στον “σκιώδη στόλο” της Ρωσίας.
Η ερώτηση του Αουστρεβίτσιους
Συγκεκριμένα, ο Λιθουανός ευρωβουλευτής, αναφέρει: «Τους τελευταίους μήνες, έχουν προκύψει ανησυχίες σχετικά με τον ρόλο των ναυτιλιακών εταιρειών με έδρα την ΕΕ -κυρίως ελληνικών- στη συνεχιζόμενη πώληση πλοίων σε παράγοντες που συνδέονται με τον σκιώδη στόλο της Ρωσίας, ο οποίος μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο. Οι αναφορές δείχνουν ότι η Okeanis Eco Tankers, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, και η Kyklades Maritime Corporation, αμφότερες ιδιοκτησίας της οικογένειας Αλαφούζου, συνέχισαν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο».
Και επισημαίνει ότι: «Οι έρευνες ανοιχτού κώδικα αποκαλύπτουν ότι ένας μικρός αριθμός ατόμων πούλησε δεξαμενόπλοια αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ σε αδιαφανείς αγοραστές και αυτά τα πλοία λειτουργούν πλέον στον σκιώδη στόλο. Το 2024, 14 πρώην ελληνόκτητα πλοία, αξίας 480 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, κατέληξαν σε αυτόν τον στόλο, με την TMS Tankers του Georges Economou και την Tsakos Energy Navigation μεταξύ των πωλητών».
Ενώ υπογραμμίζει ότι το 2023, «ορισμένες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της TMS Tankers, καταχωρήθηκαν από την Ουκρανία ως “Χορηγοί Πολέμου”».
Και καταλήγοντας, διερωτάται: «Ενώ τα πακέτα κυρώσεων της ΕΕ από την 15η έως την 18η Σεπτεμβρίου έχουν διευρύνει τις μαύρες λίστες πλοίων, κανένας μεμονωμένος πλοιοκτήτης της ΕΕ δεν έχει αντιμετωπίσει προσωπικές κυρώσεις.
- Προτίθεται η Επιτροπή να προτείνει κυρώσεις κατά ατόμων και εταιρειών της ΕΕ που εν γνώσει τους επιτρέπουν τον σκιώδη στόλο;
- Πώς θα στοχεύσει η Επιτροπή στην επιβολή κυρώσεων κατά παραγόντων που παρακάμπτουν το ανώτατο όριο τιμών πετρελαίου;».